Obniżać ceny czy nie - czyli jak działać w czasach kryzysu?

Mariusz100
Czytelnik
Czytelnik
Posty: 5
Rejestracja: sob gru 01, 2018 6:22 pm

Obniżać ceny czy nie - czyli jak działać w czasach kryzysu?

Post autor: Mariusz100 » sob lip 04, 2020 6:17 pm

Od kilku miesięcy gołym okiem widać jak firm walczą o klienta, a za podstawowe narzędzie obrały obniżanie ceny swoich produktów. Dlaczego właśnie ceny powędrowały na pierwszą linię walki o klienta? Odpowiedź jest prosta. Bo taka taktyka jest najłatwiejsza i najszybsza. Nie wątpię, że w niektórych sytuacjach było to nieuniknione, ale bardzo często firmy nie szukały innego sposobu. Problem w tym, że odbyło się to kosztem marży i nie rozwiązało problemu. Przecież zawsze może pojawić się ktoś, kto da niższą cenę. W każdej firmie należy zadać sobie pytanie (i oczywiście poszukać odpowiedzi) o to, czy obniżka cen zwiększy sprzedaż. Życie samo na to odpowie bo w większości firm nie będzie spektakularnych wzrostów sprzedaży. Będą za to spektakularnie niskie zyski lub straty. W kryzysie klienci nie będą kupowali więcej z powodu niższych cen. Owszem, pojawią się spekulacyjne zakupu, ale to będzie mała skala. Bowiem klienci biznesowi kupią dokładnie tyle, ile potrzebują do zrealizowania zamówień. W efekcie nerwowe obniżki cen doprowadzą do wyszarpywania klientów od konkurencji, ale za cenę niskiej rentowności. Tylko kwestią czasu będzie zachwianie płynności finansowej. Rozwiązaniem sytuacji jest przemyślana polityka kształtowania cen, w której ceny będą obniżane, ale tylko w niezbędnym zakresie. Istnieje coś takiego jak progi cenowe. Firma powinna znać takie progi cenowe dla swoich produktów i dostosowywać ceny do tych progów. Jeżeli firma obniży ceny poniżej takiego progu, to zwiększy się sprzedaż (wiadomo, że spadnie też sprzedaż u konkurencji). Jednak za błędne należy uznać nadmierne obniżenie ceny ponieważ to już nie zwiększy sprzedaży w czasie kryzysu. Wniosek jest taki, że w czasie kryzysu należy umiejętnie ustalać progi cenowe i trzymać się ich górnych pułapów. Na pewno nie wolno popadać w szaleństwo nierozsądnego obniżania cen. Podnieść ceny będzie później trudno, a za zbyt niskie ceny przyjdzie zapłacić brakiem zysków lub stratą. Jeżeli ktoś zmaga się z tego typu problemami, zapraszam do poczytania na te tematy na stronie, jaką ma firma konsultingowa http://www.cepolska.pl/firma-doradcza-k ... edazy.html Oczywiście trudno znaleźć receptę na każdą sytuację, ale ten problem cen na pewno wymaga głębokiego zastanowienia. Nie sztuka wyzbyć się marży. To w dłuższej perspektywie będzie zabójcze dla firmy. Czyli lekarstwo zadziała krótkoterminowo, a w długim terminie zaszkodzi. To taka przestroga. Mam nadzieję, że Wam nie będzie potrzebna. Powodzenia.

oknoAD


Odpowiedz

Wróć do „Branżowe Forum Dyskusyjne (broń pozostawiamy w szatni)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości